حوادث امسال ۴۳ هزار مصدوم بر جا گذاشت

  • کد خبر : 342241
  • 09 دی 1399 - 11:23
حوادث امسال ۴۳ هزار مصدوم بر جا گذاشت

به گزارش نیوز از وبدا، محمد اسماعیل مطلق روز سه شنبه با بیان این مطلب اظهار داشت : بر اساس مطالعات جهانی، تخصیص منابع برای فاز پاسخ به بلایا در دنیا ۲۰ برابر بیشتر از پیشگیری و آمادگی قبلی قبل از بلایاست.
مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: حکمرانی خطر بلایا به عنوان موضوع روز ملی کاهش خطر بلایا در حالی اعلام شد که تعداد زیادی از مردم به دلیل اپیدمی COVID-۱۹ جان خود را از دست داده و بیمار شده اند.حکمرانی خوب در برابر خطر بلایا موجب حفظ جان انسانها و کاهش افراد متأثر از بلایا شده و خسارات اقتصادی را کاهش خواهد یافت. تجربه اپیدمی COVID-۱۹ و مخاطرات آب و هوایی به ما تأکید می کند که نیاز به چشم انداز روشن، طرح ها و نهادهای دارای صلاحیت و توانمند داریم که براساس شواهد علمی برای منافع عمومی کار کنند.
سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت تصریح کرد: این موضوع مستلزم داشتن راهبردهای ملی و محلی برای کاهش خطر بلایا است. نیازمند راهبردهای جامعی هستیم که نه تنها برای فائق آمدن بر یک مخاطره مانند زلزله، سیل و طوفان کاربرد دارد، بلکه با رویکرد همه مخاطرات برای مخاطراتی مانند بیماری های مشترک انسان، تغییرات شدید آب و هوایی و تخریب محیط زیست نیز قابل استفاده می باشد.
وی ادامه داد: راهبردهای مناسب ملی و محلی برای کاهش خطر بلایا باید در برگیرنده سیاست هایی باشند که بتوانند ارتباط مناسب بین بخشی در زمینه هایی مانند کاربری زمین، کدهای ساختمانی، بهداشت عمومی، آموزش، کشاورزی، حفاظت از محیط زیست، انرژی، منابع آب، کاهش فقر و سازگاری با تغییرات اقلیمی را فراهم کنند.

بودجه مقابله با حوادث ۲۰ برابر پیشگیری از سوانح است
مشاور معاون بهداشت و سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا با بیان اینکه بر اساس مطالعات جهانی، تخصیص منابع برای فاز پاسخ در دنیا تقریباً ۲۰ برابر بیشتر از پیشگیری و آمادگی است، گفت: این در حالی است که در ماده اول سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغی رهبر معظم انقلاب از سال ۸۴ ( که ۹ ماده دارد) «افزایش و گسترش آموزش و آگاهی و فرهنگ ایمنی و آماده سازی مردم و مسئولان برای رویارویی با حوادث و سوانح غیر مترقبه» مورد تأکید قرار گرفته و در صورت اجرای این سیاست اکنون می توانستیم شاهد ثبت ۱۶ هزار و ۵۶۸ مخاطره در مرکز هدایت عملیات بحران کشور طی ۹ ماه گذشته نباشیم.مطلق توضیح داد: این تعداد حادثه ثبت شده منجر به ۴۳ هزار و ۸۱۸ مصدوم شده است. از طرفی در این مدت ۱۱۴ زلزله بالای ۴ ریشتر رخ داده و همچنین ۲۸ استان کشور به نوعی درگیر مخاطرات آب و هوایی بوده اند. این تعداد مخاطره آب و هوایی صرف نظر از خسارات اقتصادی، منجر به ۱۱۷ مورد مصدومیت و فوت ۸۴ نفر شده است.
سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا  وزارت بهداشت افزود: با عنایت به موارد فوق تقویت حاکمیت خطر بلایا در جهت ساختن جهان و به تبع آن ایرانی امن، مقاوم و تاب آورتر است. این موضوع مستلزم تعهد سیاسی در بالاترین سطح برای تحقق اهداف توسعه پایدار و چارچوب Sendai برای کاهش خطر بلایا و شعار امسال نیز در راستای اولویت دوم این سند تحت عنوان «حکمرانی خطر بلایا در برنامه ها و راهبردهای کشورها» و هدف پنجم آن یعنی «افزایش قابل توجه تعداد کشورهای دارای راهبرد و برنامه های کاهش خطر بلایا در سطح ملی و محلی تا سال ۲۰۲۰» انتخاب شده است.
وی بیان داشت: بدیهی است برای این کار لازم است سازمان ها و از جمله وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم، با ایجاد و تقویت زیرساخت ها، تأمین منابع، آموزش و پیش بینی ساختار مناسب سازمانی در این راستا گام بردارند. بر این اساس می توان از وقوع بسیاری از بلایا پیشگیری کرد، اگر راهبردهای کاهش خطر برای مدیریت و کاهش خطر وجود داشته باشد از ایجاد خطرات جدید پیشگیری می شود.
مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: مدیریتِ جامعه محور مدیریت خطر بلایا از نکات کلیدی و مهمی است که باید در ایران تقویت شود. از علل لزوم تأکید بر این رویکرد می توان به رویکرد ضعیف برای پاسخ و امداد جهت بازگرداندن مردم به زندگی عادی و رویکرد قدیمی بازگرداندن مردم به زندگی سابق به جای توسعه پایدار اشاره کرد.
سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت افزود: علاوه بر این نقش افراد حاضر در صحنه حادثه به این دلیل که اولین کسانی هستند که از حادثه آسیب می بینند و اولین کسانی هستند که به حادثه پاسخ می دهند، غیرقابل انکار است. همچنین اثربخشی رویکرد جامعه محور در مقایسه با روش های پیشین و احیا و تأکید بر سرمایه های ذاتی موجود در جامعه از دیگر علل مطرح است.
مطلق یادآور شد: بنابراین به منظور اجرای رویکرد جامعه محور در برنامه های مدیریت بلایا لازم است حرکت ها از پایین ترین سطوح جامعه آغاز شود. گروه های مردمی در قالب سازمان های محله محور تشکیل شوند. از برنامه های جامعه محور پشتیبانی و حمایت شود. همکاری های بین بخشی با حمایت مقامات دولتی تقویت شوند. به نقش همه افراد خانواده، جامعه و جوانان و زنان و کودکان توجه شود. اقدامات جامعه محور موفق مستندسازی و در اختیار جوامع قرار گیرد و در آخر آموزش و آگاه سازی دست اندرکاران مدیریت بلایا در سطح ملی و محلی انجام گیرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=342241

برچسب ها

ثبت نظر

-